utorak, 15. listopada 2013.

Musica sacra - Thomas Tallis

Učinilo mi se nekako dobrim i lakomožebitno korisnim s vremena na vrijeme upoznati sveopće čitateljstvo s pojedinim genijalnim umovima koji su svojevremeno stvarali na području sakralne, tj. crkvene glazbe i tako učinili da ta glazba postane doista bezvremenska. Osobno sam veliki ljubitelj sakralne glazbe prožete dubokom gracioznošću tonova, nota, vokalnih interpretacija i sl. Uza sve to, svaka izvedba na težini dobiva ako biva obojana i vremenom u kojem je nastala. No, bilo kako bilo...

Započela bih ovaj mali "ciklus" kratkim prikazom života i djela meni osobno najdražega skladatelja iz vremena kada je renesansa u Europi postepeno doživljavala svoj vrhunac. Njegovo je ime Thomas Tallis (1505 - 1585). Bio je značajni engleski skladatelj. Ma zapravo...usudila bih se reći da je uz Williama Byrda (s kojim je Tallis bio prijatelj, ali o kojem će biti više riječi u nekom drugom postu) jedan od najvećih i najkvalitetnijih skladatelja polifone crkvene glazbe u Engleskoj, ali i izvan nje.



Thomas Tallis, kao iznimno talentirani glazbenik i orguljaš (i "prikriveni katolik"), našao se na dvoru kralja Henrika VII, inače oca svima dobro znanoga kralja Henrika VIII (1491 - 1547), čovjeka koji je samoga sebe postavio za poglavara Engleske Crkve, budući da od Rima nije mogao dobiti tzv. crkveno poništenje braka sa svojom tadašnjom ženom Katarinom Aragonskom.

Kralj Henrik VIII iz dinastije Tudor


U pozadini svih tih dvorskih malverzacija, Thomas je skladao i pisao, uglazbljujući uglavnom pojedine biblijske "fragmente" ili pak cjelovite biblijske tekstove, gotovo sve na latinskom jeziku (pozamašan dio i na engleskom jeziku). Pogledate li njegovu "diskografiju" (današnjim jezikom rečeno), vidjet ćete kako je većina tih skladbi prigodničarskoga karaktera ili su pak tendenciozno pisane u čast kralju ili kraljici. Tako njegov opus čine primjerice skladbe pisane za kralja Henrika VIII, za kraljicu Mariju i kraljicu Elizabetu, zatim za Reformiranu crkvu i za bogoslužje (eng. Music for Henry VIII, Music At The Reformation, Music For Queen Mary, Music For Divine Office, Music For Queen Elizabeth, Music For The Reformed Church...) Naravno, ova je kategorizacija novije datacije, a njome se slušatelju želi omogućiti, prije svega, bolja i pravilnija povijesna kontekstualizacija nastanka pojedine skladbe, a potom i lakše snalaženje.

Tendenciozno skladanje za ono vrijeme ne predstavlja nikakve novitete. Naime, glazbenici su od toga živjeli. A da bi glazbenici na dvoru svoga kralja ili kraljice uopće i preživjeli, morali su ih naprosto voljeti, pa makar se radilo o tek "afektiranoj privrženosti". Stoga su njihove skladbe bile pokazatelj "ljubavi" prema svom vladaru.

Ipak, razlog zbog kojeg me Tallis osvojio već na prvo slušanje nalazi se u njegovoj fantastičnoj sposobnosti da, uz evidentne utjecaje gregorijanskoga pjevanja, uglazbi poduže biblijske "komade" (uglavnom na latinskom). Tako je, primjerice, uglazbio I i II Jeremijinu tužaljku: http://www.youtube.com/watch?v=dbczcKGgcwM (preporučam (ukoliko imate mogućnost) slušati preko malo kvalitetnijih zvučnika); tu je i uglazbljeni Dekalog: http://www.youtube.com/watch?v=3SmwW5fK70s (na engleskom jeziku). Osim toga, njegov istančani senzibilitet za sklad harmonija i poigravanje doživljajima, atmosferama, durovima i molovima najviše me zaintrigirao. Ta je virtuoznost izrazito snažna u Jereminijim tužaljkama, ali i u sljedećoj Tallisovoj skladbi: http://www.youtube.com/watch?v=6HFvgjCOo70

Ukoliko još niste, svakako prionite uz slušanje Tallisove glazbe. Za kraj, preporučam poslušati orkestralnu skladbu engleskoga skladatelja Ralpha Vaughana Williamsa (1872 - 1958): http://www.youtube.com/watch?v=IbzxhZT6akk. Riječ je zapravo o "osuvremenjivanju" ove Tallisove skladbe: http://www.youtube.com/watch?v=TVVRHjQ5Vd4 . Nije li fantastično? :)

Uživajte u slušanju!

Discipula Domini


Nema komentara:

Objavi komentar

Ako želite ostaviti komentar na post, svakako se potpišite radi lakšeg snalaženja u komentarima.